Ultimate Pop Culture Wiki
British Broadcasting Corporation
TypeStatutory corporation
IndustryMass media
PredecessorBritish Broadcasting Company
Founded18 October 1922 (1922-10-18)
FounderJohn Reith
George Villiers
Broadcasting House, London, England
United Kingdom
Area served
Key people
Lord Patten of Barnes
(Chairman, BBC Trust)
Lord Hall of Birkenhead
ProductsBroadcasting, radio, web portals
ServicesTelevision, radio, online
Revenue£5.086 billion (2011/12)[1]
OwnerThe Crown (Publicly owned)
Number of employees
23,000 (2011/12)
Websitebbc.co.uk bbc.com

The British Broadcasting Corporation (BBC) is a British public service broadcasting statutory corporation.[2] Its main responsibility is to provide impartial public service broadcasting in the United Kingdom, the Channel Islands, and the Isle of Man. It is the largest broadcaster in the world by number of employees, with about 23,000 staff.[3][4][5] The BBC is headquartered at Broadcasting House in London and has major production centres in Salford Quays, Belfast, Birmingham, Bristol, Cardiff, Glasgow. and smaller production centres throughout the UK.

The BBC is a semi-autonomous public service broadcaster[6] that operates under a Royal Charter[7] and a Licence and Agreement from the Home Secretary.[8] Within the United Kingdom its work is funded principally by an annual television licence fee,[9] which is charged to all British households, companies and organisations using any type of equipment to receive live television broadcasts;[10] the level of the fee is set annually by the British Government and agreed by Parliament.[11]

Outside the UK, the BBC World Service has provided services by direct broadcasting and re-transmission contracts by sound radio since the inauguration of the BBC Empire Service on 19 December 1932, and more recently by television and online. Though sharing some of the facilities of the domestic services, particularly for news and current affairs output, the World Service has a separate Managing Director, and its operating costs have historically been funded mainly by direct grants from the British government. These grants were determined independently of the domestic licence fee and were usually awarded from the budget of the Foreign and Commonwealth Office. As such, the BBC's international content has traditionally represented – at least in part – an effective foreign policy tool of the British Government. The recent BBC World Service spending review has announced plans for the funding for the world service to be drawn from the domestic licence fee.

The Corporation's guaranteed income from the licence fee and the World Service grants are supplemented by profits from commercial operations through a wholly owned subsidiary, BBC Worldwide Ltd. The company's activities include programme- and format-sales. The BBC also earns additional income from selling certain programme-making services through BBC Studios and Post Production Ltd., formerly BBC Resources Ltd, another wholly owned trading subsidiary of the corporation. Most of the BBC's magazine and book publishing activities were sold in 2011.[12] The BBC is sometimes referred to by other British media as "Auntie" or "the Beeb".


1922 to 1939[]

File:Alexandra Palace 052.jpg

A blue plaque at Alexandra Palace commemorating the world's first public broadcast of high-definition television

The privately owned BBC was the world's first national broadcasting organisation.[13] It was founded on 18 October 1922 as the British Broadcasting Company Ltd[14] by the British General Post Office (GPO) and a group of six telecommunications companies—Marconi, Radio Communication Company, Metropolitan-Vickers (MetroVick), General Electric, Western Electric, and British Thomson-Houston (BTH)[15]—to broadcast experimental radio services. The first transmission was on 14 November of that year, from station 2LO, located at Marconi House, London. That year its founder John Reith[16] became its first general manager.[17]

In 1923, the Sykes Committee rejected advertising for the service as it would lower standards, and recommended that a 10 shillings licence fee fund broadcasts. To avoid competition with newspapers, Fleet Street persuaded the government to ban news programmes until 7 pm, and the BBC could only use news from wire services instead of reporting its own. By 1925, the BBC reached about 80% of Britons through a network of regional and relay stations. While regional stations at first offered many local programmes, by 1930 the National Programme from London, and a Regional Programme from London and several regional cities, replaced local radio.[18]

The GPO was reluctant to collect the licence fee for a commercial entity, and the BBC's financial losses caused wireless manufacturers to wish to exit the consortium. In 1925, Reith persuaded another committee led by the Earl of Crawford to recommend that a new entity, independent of both the government and corporations, administer broadcasting. The 1926 general strike interrupted newspaper publishing so temporarily ended the ban on news reporting, and its balanced representation of strikers' and government viewpoints during the national crisis impressed millions of listeners. By the end of 1926, the government accepted the Crawford Committee's recommendations, and Reith was knighted. On 1 January 1927, the British Broadcasting Corporation, established under a Royal Charter, and with Reith as Director-General, became successor in interest.[18] To represent its purpose and (stated) values, the Corporation adopted the coat of arms, including the motto "Nation shall speak peace unto Nation". The motto is generally attributed to Montague John Rendall, former headmaster of Winchester College, and member of the first BBC Board of Governors.[19] The motto is said to be a "felicitous adaptation" of Micah 4: 3 "nation shall not lift up a sword against nation".[20]

File:BBC Television Symbol 1953.jpg

The original BBC logo used from 1932 until 1958

Experimental television broadcasts were started in 1932 using an electromechanical 30-line system developed by John Logie Baird. Limited regular broadcasts using this system began in 1934, and an expanded service (now named the BBC Television Service) started from Alexandra Palace in 1936, alternating between an improved Baird mechanical 240 line system and the all electronic 405 line Marconi-EMI system. The superiority of the electronic system saw the mechanical system dropped early the following year.[21]

1939 to 2000[]

Television broadcasting was suspended from 1 September 1939 to 7 June 1946 during the Second World War. A widely reported urban myth is that, upon resumption of service, announcer Leslie Mitchell started by saying, "As I was saying before we were so rudely interrupted ..." In fact, the first person to appear when transmission resumed was Jasmine Bligh and the words said were "Good afternoon, everybody. How are you? Do you remember me, Jasmine Bligh ...?"[22]

The European Broadcasting Union was formed on 12 February 1950, in Torquay with the BBC among the 23 founding broadcasting organisations.

BBC Television Centre at White City, West London, which opened in 1960 and closed in 2013

File:BBC logo (50s-60s).svg

The BBC's first three-box logo used from 1958 until 1963

Competition to the BBC was introduced in 1955 with the commercial and independently operated television network of ITV. However, the BBC monopoly on radio services would persist into the 1970s. As a result of the Pilkington Committee report of 1962, in which the BBC was praised for the quality and range of its output, and ITV was very heavily criticised for not providing enough quality programming,[23] the decision was taken to award the BBC a second television channel, BBC2, in 1964, renaming the existing service BBC1. BBC2 used the higher resolution 625 line standard which had been standardised across Europe. BBC2 was broadcast in colour from 1 July 1967, and was joined by BBC1 and ITV on 15 November 1969. The 405 line VHF transmissions of BBC1 (and ITV) were continued for compatibility with older television receivers until 1985.

File:BBC logo (70s).svg

BBC's former logo used between 1962 and 1972

Starting in 1964, a series of pirate radio stations (starting with Radio Caroline) came on the air and forced the British government finally to regulate radio services to permit nationally based advertising-financed services. In response, the BBC reorganised and renamed their radio channels. The Light Programme was split into Radio 1 offering continuous "Popular" music and Radio 2 more "Easy Listening".[24] The "Third" programme became Radio 3 offering classical music and cultural programming. The Home Service became Radio 4 offering news, and non-musical content such as quiz shows, readings, dramas and plays. As well as the four national channels, a series of local BBC radio stations were established in 1967, including Radio London.[25]

In 1969, the BBC Enterprises department was formed to exploit BBC brands and programmes for commercial spin-off products. In 1979 it became a wholly owned limited company, BBC Enterprises Ltd.[26]

File:BBC logo (80s).svg

BBC's former logo used between 1970 and 1992

In 1974, the BBC's teletext service, Ceefax, was introduced, created initially to provide subtitling, but developed into a news and information service. In 1978, BBC staff went on strike just before the Christmas of that year, thus blocking out the transmission of both channels and amalgamating all four radio stations into one.[27][28]

Since the deregulation of the UK television and radio market in the 1980s, the BBC has faced increased competition from the commercial sector (and from the advertiser-funded public service broadcaster Channel 4), especially on satellite television, cable television, and digital television services.[citation needed]

In the late 1980s, the BBC began a process of divestment by spinning off and selling parts of its organisation. In 1988 it sold off the Hulton Picture Library, a photographic archive which had been acquired from the Picture Post magazine by the BBC in 1957. The archive was sold to Brian Deutsch and is now owned by Getty Images.[29] During the 1990s, this process continued with the separation of certain operational arms of the corporation into autonomous but wholly owned subsidiaries of the BBC, with the aim of generating additional revenue for programme-making. BBC Enterprises was reorganised and relaunched in 1995 as BBC Worldwide Ltd.[26] In 1998, BBC studios, outside broadcasts, post production, design, costumes and wigs were spun off into BBC Resources Ltd.[30]

The BBC Research Department has played a major part in the development of broadcasting and recording techniques. In the early days, it carried out essential research into acoustics and programme level and noise measurement.[citation needed]

The BBC was also responsible for the development of the NICAM stereo standard.
File:BBC logo (pre97).svg

BBC's former logo used from 1986 to 1997.

In recent decades, a number of additional channels and radio stations have been launched: Radio 5 was launched in 1990 as a sports and educational station, but was replaced in 1994 with Radio 5 Live, following the success of the Radio 4 service to cover the 1991 Gulf War. The new station would be a news and sport station. In 1997, BBC News 24, a rolling news channel, launched on digital television services and the following year, BBC Choice launched as the third general entertainment channel from the BBC. The BBC also purchased The Parliamentary Channel, which was renamed BBC Parliament. In 1999, BBC Knowledge launched as a multi media channel, with services available on the newly launched BBC Text digital teletext service, and on BBC Online. The channel had an educational aim, which was modified later on in its life to offer documentaries.

2000 to 2011[]

In 2002, several television and radio channels were reorganised. BBC Knowledge was renamed BBC Four and became the BBC's arts and documentaries channel. CBBC, which had been a programming strand as Children's BBC since 1985, was split into CBBC and CBeebies, for younger children, with both new services getting a digital channel: the CBBC Channel and CBeebies Channel. In addition to the television channels, new digital radio stations were created: 1Xtra, 6 Music and BBC7. BBC 1Xtra was a sister station to Radio 1 and specialised in modern black music, BBC 6 Music specialised in alternative music genres and BBC7 specialised in archive, speech and children's programming.

The following few years resulted in repositioning of some of the channels to conform to a larger brand: in 2003, BBC Choice became BBC Three, with programming for younger generations and shocking real life documentaries, BBC News 24 became the BBC News Channel in 2008, and BBC Radio 7 became BBC Radio 4 Extra in 2011, with new programmes to supplement those broadcast on Radio 4. In 2008, another channel was launched, BBC Alba, a Scottish Gaelic service.

During this decade, the corporation began to sell off a number of its operational divisions to private owners; BBC Broadcast was spun off as a separate company in 2002,[31] and in 2005 it was sold off to Australian-based Macquarie Capital Alliance Group and Macquarie Bank Limited and rebranded Red Bee Media.[32] The BBC's IT, telephony and broadcast technology were brought together as BBC Technology Ltd in 2001,[31] and the division was later sold to the German engineering and electronics company Siemens IT Solutions and Services (SIS).[33] SIS was subsequently acquired from Siemens by the French company Atos.[34] Further divestments in this decade included BBC Books (sold to Random House in 2006);[35] BBC Outside Broadcasts Ltd (sold in 2008 to Satellite Information Services);[36] Costumes and Wigs (sold in 2008 to Angels The Costumiers);[37] and BBC Magazines (sold to Immediate Media Company in 2011).[38] After the sales of OBs and costumes, the remainder of BBC Resources was reorganised as BBC Studios and Post Production, which continues today as a wholly owned subsidiary of the BBC.

The 2004 Hutton Inquiry and the subsequent Report raised questions about the BBC's journalistic standards and its impartiality. This led to resignations of senior management members at the time including the then Director General, Greg Dyke. In January 2007, the BBC released minutes of the Board meeting which led to Greg Dyke's resignation.[39]

Unlike the other departments of the BBC, the BBC World Service is funded by the Foreign and Commonwealth Office. The Foreign and Commonwealth Office, more commonly known as the Foreign Office or the FCO, is the British government department responsible for promoting the interests of the United Kingdom abroad.

File:BBC Scotland.jpg

BBC Pacific Quay in Glasgow, which was opened in 2007

In the past few years, the BBC has experimented in high-definition television. In 2006, BBC HD launched as an experimental service, and became official in December 2007. The channel broadcasts HD simulcasts of programmes on BBC One, BBC Two, BBC Three and BBC Four as well as repeats of some older programmes in HD. In 2010, a HD simulcast of BBC One launched: BBC One HD. The new channel uses HD versions of BBC One's schedule and uses upscaled versions of programmes not currently produced in HD.

On 18 October 2007, BBC Director General Mark Thompson announced a controversial plan to make major cuts and reduce the size of the BBC as an organisation. The plans included a reduction in posts of 2,500; including 1,800 redundancies, consolidating news operations, reducing programming output by 10% and selling off the flagship Television Centre building in London.[40] These plans have been fiercely opposed by unions, who have threatened a series of strikes, however the BBC have stated that the cuts are essential to move the organisation forward and concentrate on increasing the quality of programming.

On 20 October 2010, the Chancellor of the Exchequer George Osborne announced that the television licence fee would be frozen at its current level until the end of the current charter in 2016. The same announcement revealed that the BBC would take on the full cost of running the BBC World Service and the BBC Monitoring service from the Foreign and Commonwealth Office, and will part finance the Welsh broadcaster S4C.[41]

2011 to present[]


BBC New Broadcasting House, London which came into use during 2012-13.

Further cuts were announced on 6 October 2011, so the BBC could reach a total reduction in their budget of 20%, following the licence fee freeze in October 2010. Details include cutting staff by 2000 and sending a further 1000 to the MediaCityUK development, with BBC Three moving in 2016, the sharing of more programmes between stations and channels, sharing of radio news bulletins, more repeats in schedules, including the whole of BBC Two daytime and for some original programming to be reduced. BBC HD was closed on 26 March 2013 and replaced with an HD simulcast of BBC Two, however flagship programmes, other channels and full funding for CBBC and CBeebies would be retained.[42][43][44] Numerous BBC facilities have been sold off, including New Broadcasting House on Oxford Road in Manchester. Departments are being split between Broadcasting House and MediaCityUK, as well as many services remaining at BBC Television Centre in London until March 2013.

In December 2012, the BBC completed a digitisation exercise, scanning the listings of all BBC programmes from an entire run of about 4,500 copies of The Radio Times magazine from the first, 1923, issue to 2009 (later listings already being held electronically), the 'BBC Genome project', with a view to creating an online database of its programme output.[45] An earlier nine years of listings are to be obtained from other sources.[45] They identified around five million programmes, involving 8.5 million actors, presenters, writers and technical staff.[45]

Governance and Corporate Structure[]

File:Bbc logo before 1970.png

The BBC coat of arms

The BBC is a corporation, independent from direct government intervention, with its activities being overseen by the BBC Trust (formerly the Board of Governors).[46] General management of the organisation is in the hands of a Director-General, who is appointed by the Trust; he is the BBC's Editor-in-Chief and chairs the Executive Board.[47]


The BBC operates under a Royal Charter,[7] with the current Charter having come into effect on 1 January 2007 and running until 31 December 2016.[48] The Royal Charter is reviewed every 10 years.

The 2007 Charter specifies that the mission of the Corporation is to "inform, educate and entertain". It states that the Corporation exists to serve the public interest and to promote its public purposes: sustaining citizenship and civil society, promoting education and learning, stimulating creativity and cultural excellence, representing the UK, its nations, regions and communities, bringing the UK to the world and the world to the UK, helping to deliver to the public the benefit of emerging communications technologies and services, and taking a leading role in the switchover to digital television.

This Charter also created the largest change in the governance of the Corporation since its inception. It abolished the sometimes controversial governing body, the Board of Governors, and replaced it with the BBC Trust and a formalised Executive Board.

Under the Royal Charter, the BBC must obtain a licence from the Home Secretary.[8] This licence is accompanied by an agreement which sets the terms and conditions under which BBC is allowed to broadcast.[8] It was under this Licence and Agreement (and the Broadcasting Act 1981) that the Sinn Féin broadcast ban from 1988 to 1994 was implemented.[49][50]

BBC Trust[]

The BBC Trust was formed on 1 January 2007, replacing the Board of Governors as the governing body of the Corporation. The Trust sets the strategy for the corporation, assesses the performance of the BBC Executive Board in delivering the BBC's services, and appoints the Director-General.

BBC Trustees are appointed by the British monarch on advice of government ministers.[51] There are currently ten trustees with two vacancies, headed by the Chairman, Lord Patten of Barnes and the vice-chairman Diane Coyle. There are trustees for the four constituents of the United Kingdom are; England (Alison Hastings), Scotland (Bill Matthews), Wales (Elan Closs Stephens) and Northern Ireland (Rotha Johnston). The remaining four trustees are Richard Ayre, Anthony Fry, David Liddiment and Mehmuda Mian.[52]

Executive Board[]

The Executive Board [53] meets once per month and is responsible for operational management and delivery of services within a framework set by the BBC Trust, and is headed by the current Director-General, Tony Halll, following the resignation of George Entwistle on 10 November 2012). The Executive Board consists of both Executive and Non-Executive directors, with non-executive directors being sourced from other companies and corporations and being appointed by the BBC Trust.[54] The executive board is made up of the Director General as well as the head of each of the following BBC divisions: These at present are Director Radio; Helen Boaden, Director BBC Television; Danny Cohen, Acting Director News; Francesca Unsworth, Director News & Current Affairs; James Harding , Director Strategy & Digital; James Purnell, Director HR; Lucy Adams and Managing Director BBC Operations & Finance; Ann Bulford, OBE.

The Board shares some of its responsibilities to four sub-committees including: Audit, Fair Trading, Nominations and Remuneration.

It is also supported by a number of management groups within the BBC, including the BBC Management Board, the Finance and Business committee, and boards at the Group level, such as Radio and Television. The boards of BBC Worldwide support and BBC Commercial Holdings along with the Executive Board on commercial matters. .[55]

In addition to these members, there are also five non-executive directors, these are currently Marcus Agius, the senior non-executive director and Chairman of Barclays; Sally Davis, former CEO of BT Wholesale; Dr Mike Lynch OBE, the co-founder and Chief Executive of Autonomy Corporation; Dame Fiona Reynolds, Director-General of the National Trust; Brian McBribe, the former Managing Director of Amazon.co.uk and Simon Burke the non-executive director.[55]

Management Board[]

The management board [56] is responsible for managing pan-BBC issues delegated to it from the executive board and ensures that the corporation meets its strategic objectives, the board meets three times per month. Current members include: Director General; Tony Hall, Director Radio; Helen Boaden, Director BBC Television; Danny Cohen , Director News & Current Affairs; James Harding; Editorial Director; Roger Mosey, Director Strategy & Digital; James Purnell, Director BBC Scotland; Ken MacQuarrie, Director BBC Cymru Wales; Rhodri Talfan Davies, Director Northern Ireland; Peter Johnson , Director Future Media; Ralph Rivera, Director North; Peter Salmon, Managing Director BBC Operations & Finance; Anne Bulford, OBE, Director HR; Lucy Adams, Editorial Policy & Standards; David Jordan, Director Marketing; Philip Almond, Creative Director; Alan Yentob, CEO Worldwide & Director Global; Tim Davie.

Operational Divisions[]

The Corporation is headed by Director General's office, which has overall control of the management and running on the BBC. Below this is the BBC Management board, which deals with inter departmental issues and any other tasks which the Executive board has delegated to it. Below the BBC Management board are the following six major divisions covering all the BBC's output:[57]

  1. BBC Vision is in charge of BBC Television, of commissioning and producing television programming, of operations such as the BBC Natural History and also includes the BBC Archives.
  2. BBC Audio & Music is in charge of BBC Radio and music content across the BBC, including the Music area of BBC Online, music programmes on BBC Television, events such as the BBC Proms and the numerous orchestras such as the BBC Philharmonic.
  3. BBC Future Media is in charge of all digital output, such as BBC Online, the BBC iPlayer, BBC Red Button service and developing new technologies through BBC Research & Development.[57]
  4. BBC Operations includes the former BBC People department in charge of employees welfare, the Technologies department, previously part of BBC Future Media, and BBC Marketing, Communications and Audience. The department as a whole looks after the employees, the upkeep of the buildings, strategy, policy, project delivery, property, legal affairs, marketing and the normal day to day functioning of the corporation. BBC Operations ceased as a business division in September 2012 due to corporate restructuring by the previous Director General George Entwistle.[58]
  5. BBC Finance & Business manage the corporations expenses, long term business plans and licence fee collection. They also assign budgets to the different departments.[57]
  6. BBC News Group operate the entire BBC News operation, including the national, regional and international operations. They are in charge of all Television, Radio and Online bulletins in all operations. They are in charge of BBC Scotland, BBC Northern Ireland, BBC Cymru Wales and the BBC English Regions and the BBC Global News division.
  7. BBC North Group includes all departments based at MediaCityUK. It organised the move to Salford from London, and contains departments such as BBC Breakfast, BBC Sport, BBC Children's, BBC Radio 5 Live, CBeebies, BBC Learning, BBC Radio 4 (programmes production) and BBC Radio 6 Music (programmes production) not broadcast. Two of these departments such as BBC Philharmonic and BBC Radio 5 Live come under the remit of BBC Audio & Music but are autonomous in there day to day operations.[57] Regional content providers based here include, BBC North West, BBC Manchester (BBC network production center), BBC Research & Development North, BBC Religion and Ethics North, BBC Radio Manchester.[59]

All aspects of the BBC fall into one or more of the above departments, with the following exceptions:

  • The BBC Trust is separate from departments as it is part of their operation to monitor the operations and departments of the corporation. The other three departments are stand-alone, due to their commercial nature.[57]
  • BBC Worldwide Ltd. operates international channels and exploits programme brands to gain addition income for BBC programmes. The BBC World News department is distributed by BBC Worldwide, but still separate. It has close links with the BBC News group, but is not governed by it.
  • BBC Studios and Post Production is also separate and officially owns and operates some of the BBC's facilities, such as BBC Television Centre.[57]


The BBC has the second largest budget of any UK-based broadcaster with an operating expenditure of £4.808 billion in 2011/12[60] compared to £5.9 billion for British Sky Broadcasting,[61] £1.9 billion for ITV[62] and £214 million in 2007 for GCap Media (the largest commercial radio broadcaster).[63]


The principal means of funding the BBC is through the television licence, costing £145.50 per year per household since April 2010. Such a licence is required to receive broadcast television across Britain, however no licence is required to own a television used for other means, or for sound only radio sets (though a separate licence for these was also required for non-TV households until 1971). The cost of a television licence is set by the government and enforced by the criminal law. A discount is available for households with only black-and-white television sets. A 50% discount is also offered to registered blind.[64] As a result of the UK Government's recent spending review, an agreement has been reached between the government and the corporation in which the current licence fee will remain frozen at the current level until the Royal Charter is renewed at the beginning of 2017.[65]

The revenue is collected privately and is paid into the central government Consolidated Fund, a process defined in the Communications Act 2003. This TV Licensing collection is currently carried out by Capita, an outside agency. Funds are then allocated by the Department of Culture, Media and Sport (DCMS) and the Treasury and approved by Parliament via legislation. Additional revenues are paid by the Department for Work and Pensions to compensate for subsidised licences for eligible over-75-year-olds.

Income from commercial enterprises and from overseas sales of its catalogue of programmes has substantially increased over recent years,[66] with BBC Worldwide contributing some £145 million to the BBC's core public service business.

According to the BBC's 2011/12 Annual Report[60] its income can be broken down, as follows:

  • £3,606.3 million in licence fees collected from householders;
  • £222 million from BBC Commercial Businesses;
  • £279.4 million from government grants;
  • £271.9 million from other income, such as providing content to overseas broadcasters and concert ticket sales;

The licence fee has, however, attracted criticism. It has been argued that in an age of multi stream, multi-channel availability, an obligation to pay a licence fee is no longer appropriate. The BBC's use of private sector company Capita Group to send letters to premises not paying the licence fee has been criticised, especially as there have been cases where such letters have been sent to premises which are up to date with their payments, or do not require a TV licence.[67]

The BBC uses an advertising campaign to inform customers of the requirement to pay the licence fee. These letters and adverts have been criticised by Conservative MPs Boris Johnson and Ann Widdecombe, for having a threatening nature and language used to scare evaders into paying.[68][69] Audio clips and television broadcasts are used to inform listeners of the BBC's comprehensive database.[70] There are a number of pressure groups campaigning on the issue of the licence fee.[71]


The following expenditure figures are from 2011/2012 and show expenditure per service, and major department.[72]

Service Total Cost (£million) Comparison to
previous year
BBC One Including Regions 1,337.6 -63.2
BBC Two 537.1 9.7
BBC Three 112.9 +2.9
BBC Four 67.8 0.8
CBBC and CBeebies 149.7 10.7
BBC News and
BBC Parliament
66.7 -2.3
BBC HD 17.8 6
BBC Alba 8 0.4
BBC Radio 1 and 1Xtra 61.7 2.6
BBC Radio 2 60.5 1.3
BBC Radio 3 52.5 1.8
BBC Radio 4 and
Radio 4 Extra
124.1 -3.9
BBC Radio 5 Live and
5 Live Sports Extra
74.6 -3.2
BBC Radio 6 Music 11.7 0.9
BBC Asian Network 13 0.4
Local Radio 146.5 -0.8
Nations Radio 95.5 2.5
BBC Online 186.8 -7.1
BBC Red Button 37.2 -2.3
Total 3,161.8 -42.2
Department Total cost (£million)
Television, including regions and productions for S4C 2,364.1
Radio 640.1
BBC Online and Red Button 224
Orchestras & Singers 29
Research and Development 52.5
Digital Switchover 130.5
Licence fee collection 126.1
Restructuring 100.6
Property 186.9
Total 3,853.8

Headquarters and regional offices[]

File:Bbc broadcasting house front.jpg

The headquarters of the BBC at Broadcasting House in Portland Place, London, England

File:MediaCity at night.jpg

MediaCityUK in Salford Quays, Greater Manchester.

Broadcasting House in Portland Place, London, is the official headquarters of the BBC. It is home to three of the ten BBC national radio networks, BBC Radio 3, BBC Radio 4, and BBC Radio 4 Extra. It is also the home of BBC News, which relocated to the building from BBC Television Centre in 2013. On the front of the building are statues of Prospero and Ariel, characters from William Shakespeare's play The Tempest, sculpted by Eric Gill. Renovation of Broadcasting House began in 2002 and is scheduled for completion in 2012.

BBC Television is currently based at BBC Television Centre, a purpose built television facility and the second built in the country located in White City, London. This facility has been host to a number of famous guests and programmes through the years, and its name and image is familiar with many British citizens. Nearby, the BBC White City complex contains numerous programme offices, housed in Centre House, the Media Centre and Broadcast Centre. It is in this area around Shepherd's Bush that the majority of BBC employees work.

As part of a major reorganisation of BBC property, the entire BBC News operation relocated from the News Centre at BBC Television Centre to the refurbished Broadcasting House to create what is being described as "one of the world's largest live broadcast centres".[73] The BBC News Channel and BBC World News relocated to the premises in early 2013.[74] Broadcasting House is now also home to most of the BBC's national radio stations, and the BBC World Service. The major part of this plan involves the demolition of the two post-war extensions to the building and construction of an extension[75] designed by Sir Richard MacCormac of MJP Architects. This move will concentrate the BBC's London operations, allowing them to sell Television Centre, which is expected to be completed by 2016.[76]

In addition to the scheme above, the BBC is in the process of making and producing more programmes outside of London involving production centres such as Belfast, Glasgow, Cardiff and, most notably in Greater Manchester as part of the 'BBC North Project' scheme where several major departments, including BBC North West, BBC Manchester, BBC Sports, BBC Children's, CBeebies, Radio 5 Live, BBC Radio 5 Live Sports Extra, BBC Breakfast, BBC Learning and the BBC Philharmonic have all moved from their previous locations in either London or New Broadcasting House, Manchester to the new 200 acre (80ha) MediaCityUK production facilities in Salford that form part of the large BBC North Group division and will therefore become the biggest staffing operation outside London.[77][78]

As well as the two main sites in London (Broadcasting House and White City), there are seven other important BBC production centres in the UK, mainly specialising in different productions. Broadcasting House Cardiff, has been home to BBC Cymru Wales, which specialises in drama production. Open since October 2011, and containing 7 new studios, Roath Lock[79] is notable as the home of productions such as Doctor Who and Casualty. Broadcasting House Belfast, home to BBC Northern Ireland, specialises in original drama and comedy, and has taken part in many co-productions with independent companies and notably with RTÉ in the Republic of Ireland. BBC Scotland, based in Pacific Quay, Glasgow is a large producer of programmes for the network, including several quiz shows. In England, the larger regions also produce some programming.

Previously, the largest 'hub' of BBC programming from the regions is BBC North West. At present they produce all Religious and Ethical programmes on the BBC, as well as other programmes such as A Question of Sport, however this is to be merged and expanded under the BBC North project, which involved the region moving from New Broadcasting House, Manchester, to MediaCityUK. BBC Midlands, based at The Mailbox in Birmingham, also produces drama and contains the headquarters for the English regions and the BBC's daytime output. Other production centres include Broadcasting House Bristol, home of BBC West and famously the BBC Natural History Unit and to a lesser extent, Quarry Hill in Leeds, home of BBC Yorkshire. There are also many smaller local and regional studios throughout the UK, operating the BBC regional television services and the BBC Local Radio stations.

The BBC also operates several news gathering centres in various locations around the world, which provide news coverage of that region to the national and international news operations.

Technology (Atos service)[]

In 2004 the BBC contracted out its former BBC Technology division to the German engineering and electronics company Siemens IT Solutions and Services (SIS), outsourcing its IT, telephony and broadcast technology systems.[33] When Atos Origin acquired the SIS division from Siemens in December 2010 for €850 million (£720m),[80] the BBC support contract also passed to Atos, and in July 2011, the BBC announced to staff that its technology support would become an Atos service.[34] Siemens staff working on the BBC contract were transferred to Atos and BBC technology systems (including the BBC website) are now managed by Atos. In 2011 the BBC's Chief Financial Officer Zarin Patel stated to the House of Commons Public Accounts Committee that, following criticism of the BBC's management of major IT projects with Siemens (such as the Digital Media Initiative), the BBC partnership with Atos would be instrumental in achieving cost savings of around £64 million as part of the BBC's "Delivering Quality First" programme.[81] In 2012 the BBC's Chief Technology Officer, John Linwood, expressed confidence in service improvements to the BBC's technology provision brought about by Atos. He also stated that supplier accountability had been strengthened following some high-profile technology failures which had taken place during the partnership with Siemens.[82]


File:BBC weekly reach 2011-12.png

Weekly reach of the BBC's domestic services from 2011 to 2012.[83][84] Reach is the number of people who use the service at any point for more than 15 minutes in a week.[84]


File:BBC Television weekly reach 2011-12.png

Weekly reach of the BBC's domestic television channels.[84]

The BBC operates several television channels in the UK of which BBC One and BBC Two are the flagship television channels. In addition to these two flagship channels, the BBC operates several digital only stations: BBC Three, BBC Four, BBC News, BBC Parliament, and two children's channels, CBBC and CBeebies. Digital television is now in widespread use in the UK, with analogue transmission completely phased out by December 2012.[85]

BBC One is a regionalised TV service which provides opt-outs throughout the day for local news and other local programming. These variations are more pronounced in the BBC 'Nations', i.e. Northern Ireland, Scotland and Wales, where the presentation is mostly carried out locally on BBC One and Two, and where programme schedules can vary largely from that of the network. BBC Two variations exist in the Nations, however English regions today rarely have the option to 'opt out' as regional programming now only exists on BBC One, and regional opt outs are not possible in the regions that have already undertaken the switch to digital television. BBC Two was also the first channel to be transmitted on 625 lines in 1964, then carry a small-scale regular colour service from 1967. BBC One would follow in November 1969.

A new Scottish Gaelic television channel, BBC Alba, was launched in September 2008. It is also the first multi-genre channel to come entirely from Scotland with almost all of its programmes made in Scotland. The service was initially only available via satellite but since June 2011 has been available to viewers in Scotland on Freeview and cable television.[86]

The BBC currently operates two HD channels, BBC One HD and BBC Two HD, both high-definition simulcasts of their respective SD channels. Until 26 March 2013, a separate channel called BBC HD was available, in place of BBC Two HD. It launched on 9 June 2006 following a 12-month trial of the broadcasts. It became a proper channel in 2007, and screened HD programmes as simulcasts of the main network, or as repeats. The corporation has been producing programmes in the format for many years, and stated that it hoped to produce 100% of new programmes in HDTV by 2010.[87] On 3 November 2010, a high-definition simulcast of BBC One was launched, entitled BBC One HD, and BBC Two HD launched on 26 March 2013, replacing BBC HD.

In the Republic of Ireland, Belgium, the Netherlands and Switzerland, the BBC channels are available in a number of ways. In these countries digital and cable operators carry a range of BBC channels these include BBC One, BBC Two and BBC World News, although viewers in the Republic of Ireland may receive BBC services via 'overspill' from transmitters in Northern Ireland or Wales, or via 'deflectors' – transmitters in the Republic which rebroadcast broadcasts from the UK,[88] received off-air, or from digital satellite.

Since 1975, the BBC has also provided its TV programmes to the British Forces Broadcasting Service (BFBS), allowing members of UK military serving abroad to watch them on four dedicated TV channels. From 27 March 2013, BFBS will carry versions of BBC One and BBC Two, which will include children's programming from CBBC, as well as carrying programming from BBC Three on a new channel called BFBS Extra.

Since 2008, all the BBC channels are available to watch online through the BBC iPlayer service. This online streaming ability came about following experiments with live streaming, involving streaming certain channels in the UK.[89]


File:BBC Radio weekly reach 2011-12.png

Weekly reach of the BBC's national radio stations, both on analogue and digital.[84]

The BBC has ten radio stations serving the whole of the UK, a further six stations in the "national regions" (Wales, Scotland, and Northern Ireland), and 40 other local stations serving defined areas of England. Of the ten national stations, five are major stations and are available on FM and/or AM as well as on DAB and online. These are BBC Radio 1, offering new music and popular styles and being notable for its chart show; BBC Radio 2, playing Adult contemporary, country and soul music amongst many other genres; BBC Radio 3, presenting classical and jazz music together with some spoken-word programming of a cultural nature in the evenings; BBC Radio 4, focusing on current affairs, factual and other speech-based programming, including drama and comedy; and BBC Radio 5 Live, broadcasting 24-hour news, sport and talk programmes.

In addition to these five stations, the BBC also runs a further five stations that broadcast on DAB and online only. These stations supplement and expand on the big five stations, and were launched in 2002. BBC Radio 1Xtra sisters Radio 1, and broadcasts new black music and urban tracks. BBC Radio 5 Live Sports Extra sisters 5 Live and offers extra sport analysis, including broadcasting sports that previously were not covered. BBC Radio 6 Music offers alternative music genres and is notable as a platform for new artists.

BBC Radio 7, later renamed BBC Radio 4 Extra, provided archive drama, comedy and children's programming. Following the change to Radio 4 Extra, the service has dropped a defined children's strand in favour of family-friendly drama and comedy. In addition, new programmes to complement Radio 4 programmes were introduced such as Ambridge Extra, and Desert Island Discs revisited. The final station is the BBC Asian Network, providing music, talk and news to this section of the community. This station evolved out of Local radio stations serving certain areas, and as such this station is available on Medium Wave frequency in some areas of the Midlands.

As well as the national stations, the BBC also provides 40 BBC Local Radio stations in England and the Channel Islands, each named for and covering a particular city and its surrounding area (e.g. BBC Radio Bristol), county or region (e.g. BBC Three Counties Radio), or geographical area (e.g. BBC Radio Solent covering the central south coast). A further six stations broadcast in what the BBC terms "the national regions": Wales, Scotland, and Northern Ireland. These are BBC Radio Wales (in English), BBC Radio Cymru (in Welsh), BBC Radio Scotland (in English), BBC Radio nan Gaidheal (in Scottish Gaelic), BBC Radio Ulster, and BBC Radio Foyle, the latter being an opt-out station from Radio Ulster for the north-west of Northern Ireland.

The BBC's UK national channels are also broadcast in the Channel Islands and the Isle of Man (although these Crown dependencies are outwith the UK), and in the former there are two local stations – BBC Guernsey and BBC Radio Jersey. There is no BBC local radio station, however, in the Isle of Man, partly because the island has long been served by the popular independent commercial station, Manx Radio, which predates the existence of BBC Local Radio. BBC services in the dependencies are financed from television licence fees which are set at the same level as those payable in the UK, although collected locally. This is the subject of some controversy in the Isle of Man since, as well as having no BBC Local Radio service, the island also lacks a local television news service analogous to that provided by BBC Channel Islands.[90]

For a worldwide audience, the BBC World Service provides news, current affairs and information in 28 languages, including English, around the world and is available in over 150 capital cities. It is broadcast worldwide on shortwave radio, DAB and online and has an estimated weekly audience of 180 million listeners. Since 2005, it is also available on DAB in the UK, a step not taken before, due to the way it is funded. The service is funded by a Parliamentary Grant-in-Aid, administered by the Foreign Office, however following the Governments spending review in 2011, this funding will cease, and it will be funded for the first time through the Licence fee.[91][92] In recent years, some services of the World Service have been reduced; the Thai service ended in 2006[93] as did the Eastern European languages, with resources diverted instead into the new BBC Arabic Television.[94]

Historically, the BBC was the only legal radio broadcaster based in the UK mainland until 1967, when University Radio York (URY), then under the name Radio York, was launched as the first, and now oldest, legal independent radio station in the country. However, the BBC did not enjoy a complete monopoly before this as several Continental stations, such as Radio Luxembourg, had broadcast programmes in English to Britain since the 1930s and the Isle of Man based Manx Radio began in 1964. Today, despite the advent of commercial radio, BBC radio stations remain among the most listened to in the country, with Radio 2 having the largest audience share (up to 16.8% in 2011–12) and Radios 1 and 4 ranked second and third in terms of weekly reach.[95]

BBC programming is also available to other services and in other countries. Since 1943, the BBC has provided radio programming to the British Forces Broadcasting Service, which broadcasts in countries where British troops are stationed. BBC Radio 1 is also carried in the United States and Canada on Sirius XM Radio (online streaming only).

The BBC is a patron of The Radio Academy.[96]


The former BBC Newsroom in London

BBC News is the largest broadcast news gathering operation in the world,[97] providing services to BBC domestic radio as well as television networks such as the BBC News, BBC Parliament and BBC World News. In addition to this, news stories are available on the BBC Red Button service, Ceefax and BBC News Online. In addition to this, the BBC has been developing new ways to access BBC News, as a result has launched the service on BBC Mobile, making it accessible to mobile phones and PDAs, as well as developing alerts by e-mail, digital television, and on computers through a desktop alert.

Ratings figures suggest that during major incidents such as the 7 July 2005 London bombings or royal events, the UK audience overwhelmingly turns to the BBC's coverage as opposed to its commercial rivals.[98] On 7 July 2005, the day that there were a series of coordinated bomb blasts on London's public transport system, the BBC Online website recorded an all time bandwidth peak of 11 Gb/s at 12:00 on 7 July. BBC News received some 1 billion total hits on the day of the event (including all images, text and HTML), serving some 5.5 terabytes of data. At peak times during the day there were 40,000 page requests per second for the BBC News website. The previous day's announcement of the 2012 Olympics being awarded to London caused a peak of around 5 Gbit/s. The previous all-time high at BBC Online was caused by the announcement of the Michael Jackson verdict, which used 7.2 Gbit/s.[99]


The BBC's online presence includes a comprehensive news website and archive. It was launched as BBC Online, before being renamed BBCi, then bbc.co.uk, before it was rebranded back as BBC Online. The website is funded by the Licence fee, but uses GeoIP technology, allowing advertisements to be carried on the site when viewed outside of the UK.[100] The BBC claims the site to be "Europe's most popular content-based site"[101] and states that 13.2 million people in the UK visit the site's more than two million pages each day.[102] According to Alexa's TrafficRank system, in July 2008 BBC Online was the 27th most popular English Language website in the world,[103] and the 46th most popular overall.[104]

The centre of the website is the Homepage, which features a modular layout. Users can choose which modules, and which information, is displayed on their homepage, allowing the user to customise it. This system was first launched in December 2007, becoming permanent in February 2008, and has undergone a few aesthetical changes since then.[105] The Homepage then has links to other micro-sites, such as BBC News Online, Sport, Weather, TV and Radio. As part of the site, every programme on BBC Television or Radio is given its own page, with bigger programmes getting their own micro-site, and as a result it is often common for viewers and listeners to be told website addresses (URLs) for the programme website.

Another large part of the site also allows users to watch and listen to most Television and Radio output live and for seven days after broadcast using the BBC iPlayer platform, which launched on 27 July 2007, and initially used peer-to-peer and DRM technology to deliver both radio and TV content of the last seven days for offline use for up to 30 days, since then video is now streamed directly. Also, through participation in the Creative Archive Licence group, bbc.co.uk allowed legal downloads of selected archive material via the internet.[106]

The BBC has often included learning as part of its online service, running services such as BBC Jam, Learning Zone Class Clips and also runs services such as BBC WebWise and First Click which are designed to teach people how to use the internet. BBC Jam was a free online service, delivered through broadband and narrowband connections, providing high-quality interactive resources designed to stimulate learning at home and at school. Initial content was made available in January 2006 however BBC Jam was suspended on 20 March 2007 due to allegations made to the European Commission that it was damaging the interests of the commercial sector of the industry.[107]

In recent years some major on-line companies and politicians have complained that BBC Online receives too much funding from the television licence, meaning that other websites are unable to compete with the vast amount of advertising-free on-line content available on BBC Online.[108] Some have proposed that the amount of licence fee money spent on BBC Online should be reduced—either being replaced with funding from advertisements or subscriptions, or a reduction in the amount of content available on the site.[109] In response to this the BBC carried out an investigation, and has now set in motion a plan to change the way it provides its online services. BBC Online will now attempt to fill in gaps in the market, and will guide users to other websites for currently existing market provision. (For example, instead of providing local events information and timetables, users will be guided to outside websites already providing that information.) Part of this plan included the BBC closing some of its websites, and rediverting money to redevelop other parts.[110][111]

On 26 February 2010 The Times claimed that Mark Thompson, Director General of the BBC, proposed that the BBC's web output should be cut by 50%, with online staff numbers and budgets reduced by 25% in a bid to scale back BBC operations and allow commercial rivals more room.[112] On 2 March 2010, the BBC reported that it will cut its website spending by 25% and close BBC 6 Music and Asian Network, as part of Mark Thompson's plans to make " a smaller, fitter BBC for the digital age".[113][114]

Interactive television[]

BBC Red Button is the brand name for the BBC's interactive digital television services, which are available through Freeview (digital terrestrial), as well as Freesat, Sky (satellite), and Virgin Media (cable). Unlike Ceefax, the service's analogue counterpart, BBC Red Button is able to display full-colour graphics, photographs, and video, as well as programmes and can be accessed from any BBC channel. The service carries News, Weather and Sport 24 hours a day, but also provides extra features related to programmes specific at that time. Examples include viewers to play along at home to gameshows, to give, voice and vote on opinions to issues, as used alongside programmes such as Question Time. At some points in the year, when multiple sporting events occur, some coverage of less mainstream sports or games are frequently placed on the Red Button for viewers to watch. Frequently, other features are added unrelated to programmes being broadcast at that time, such as the broadcast of the Doctor Who animated episode Dreamland in November 2009.


File:BBC Big Band - Town Hall Birmingham - May 2012.jpg

The BBC Big Band

The BBC employs staff orchestras, a choir, and supports two amateur choruses, based in BBC venues across the UK; the BBC Symphony Orchestra, the BBC Singers, BBC Symphony Chorus and BBC Big Band based in London, the BBC Scottish Symphony Orchestra in Glasgow, the BBC Philharmonic in Manchester, the BBC Concert Orchestra based in Watford and the BBC National Orchestra of Wales in Cardiff. It also buys a selected number of broadcasts from the Ulster Orchestra in Belfast. Many famous musicians of every genre have played at the BBC, such as The Beatles (The Beatles Live at the BBC is one of their many albums). The BBC is also responsible for the United Kingdom coverage of the Eurovision Song Contest, a show with which the broadcaster has been associated for over 50 years. The BBC also operates the division of BBC Audiobooks sometimes found in association with Chivers Audiobooks.


The BBC operates in other ventures in addition to their broadcasting arm. In addition to broadcasting output on television and radio, some programmes are also displayed on the BBC Big Screens located in several central city locations. The BBC and the Foreign and Commonwealth Office also jointly run BBC Monitoring, which monitors radio, television, the press and the internet worldwide. The BBC also developed several computers throughout the 1980s, most notably the BBC Micro, which ran alongside the corporation's educational aims and programming.

In 1951, in conjunction with Oxford University Press the BBC published The BBC Hymn Book which was intended to be used for listeners on the radio, to follow hymns which were broadcast. The book was published both with and without music, the music edition being entitled The BBC Hymn Book with Music.[115] The book contained 542 popular hymns.

Commercial activities[]

BBC Worldwide Limited is the wholly owned commercial subsidiary of the BBC responsible for the commercial exploitation of BBC programmes and other properties, including a number of television stations throughout the world. It was formed following the restructuring of its predecessor, BBC Enterprises, in 1995.

The company owns and administers a number of commercial stations around the world operating in a number of territories and on a number of different platforms. The channel BBC Entertainment shows current and archive entertainment programming to viewers in Europe, Africa, Asia and the Middle East, with the BBC Worldwide channels BBC America and BBC Canada (Joint venture with Shaw Media) showing similar programming in the North America region and UKTV in the Australasia region. The company also airs two channels aimed at children, an international CBeebies channel and BBC Kids, a joint venture with Knowledge Network Corporation, which airs programmes under the CBeebies and BBC K brands. The company also runs the channels BBC Knowledge, broadcasting factual and learning programmes, and BBC Lifestyle, broadcasting programmes based on themes of Food, Style and Wellbeing. In addition to this, BBC Worldwide runs an international version of the channel BBC HD, and provides HD simulcasts of the channels BBC Knowledge and BBC America.

BBC Worldwide also distributes the 24-hour international news channel BBC World News. The station is separate from BBC Worldwide to maintain the station's neutral point of view, but is distributed by BBC Worldwide. The channel itself is the oldest surviving entity of its kind, and has bases and correspondents in over 200 countries. As officially surveyed it is available to more than 274 million households, significantly more than CNN's estimated 200 million.

In addition to these international channels, BBC Worldwide also owns, together with Scripps Networks Interactive, the UKTV network of ten channels. These channels contain BBC archive programming to be rebroadcast on their respective channels: Alibi, drama; Blighty, British-oriented; Dave (slogan: "The Home of Witty Banter"); Eden, nature; Gold, comedy; Good Food, cookery; Home, home and garden; Really, female programming; Watch, entertainment and Yesterday, history programming.

In addition to these channels, many BBC programmes are sold via BBC Worldwide to foreign television stations with comedy, documentaries and historical drama productions being the most popular. In addition, BBC television news appears nightly on many Public Broadcasting Service stations in the United States, as do reruns of BBC programmes such as EastEnders, and in New Zealand on TV One.

In addition to programming, BBC Worldwide produces material to accompany programmes. The company maintained the publishing arm of the BBC, and is currently the third-largest publisher of consumer magazines in the United Kingdom.[116] BBC Magazines, formerly known as BBC Publications, publishes the Radio Times as well as a number of magazines that support BBC programming such as BBC Top Gear, BBC Good Food, BBC Sky at Night, BBC History, BBC Wildlife and BBC Music. This department included independent magazine publisher Origin Publishing, which BBC Worldwide owned between 2004 and 2006.[117]

BBC Worldwide also publishes books, to accompany programmes such as Doctor Who under the BBC Books brand, and also owns the biggest travel guidebook and digital media publisher in the world, Lonely Planet. Soundtrack albums, talking books and sections of radio broadcasts are also sold under the brand BBC Records, with DVD's also being sold and licensed in large quantities to consumers both in the UK and abroad under the 2 Entertain brand. Archive programming and classical music recordings are sold under the brand BBC Legends.


Staff at the BBC are normally represented by BECTU, along with journalistic staff by the NUJ and electrical staff by Unite. Union membership is optional, and is paid for by staff members, not by the BBC; staff are not automatically covered by a union.

Cultural significance[]

Until the development, popularisation, and domination of television, radio was the broadcast medium upon which people in the United Kingdom relied. It "reached into every home in the land, and simultaneously united the nation, an important factor during the Second World War".[118] The BBC introduced the world's first "high-definition" 405-line television service in 1936, and apart from suspending service throughout World War II until 1946, was the only television broadcaster in the UK until 1955. "The BBC's monopoly was broken in 1955, with the introduction of Independent Television (ITV)".[119] This heralded the transformation of television into a popular and dominant medium. Nevertheless, "throughout the 1950s radio still remained the dominant source of broadcast comedy".[119] Further, the BBC was the only legal radio broadcaster until 1968 (when URY obtained their first licence).[120]

Even since the advent of commercial television and radio, the BBC has remained one of the main elements in British popular culture through its obligation to produce TV and radio programmes for mass audiences.[citation needed]

However, the arrival of BBC2 allowed the BBC also to make programmes for minority interests in drama, documentaries, current affairs, entertainment and sport. Examples are cited such as I, Claudius, Civilisation, Tonight, Monty Python's Flying Circus, Doctor Who and Pot Black, but other examples can be given in each of these fields as shown by the BBC's entries in the British Film Institute's 2000 list of the 100 Greatest British Television Programmes.[121] The export of BBC programmes through both services like the BBC World Service and BBC World News, as well as the channels operated by BBC Worldwide mean that BBC productions can now be experienced worldwide.

The term BBC English is sometimes used as an alternative name for Received Pronunciation, and the English Pronouncing Dictionary uses the term "BBC Pronunciation" for its recommendations.[122] However, the organisation now makes more use of regional accents in order to reflect the diversity of the UK, though clarity and fluency are still expected of presenters.[123] From its "starchy" beginnings, the BBC has also become more inclusive, and now attempts to accommodate the interests of all strata of society and all minorities, because they all pay the licence fee.[124]

Competition from Independent Television, Channel 4, Sky, and other broadcast television stations has lessened the BBC's influence, but public broadcasting remains a major influence on British popular culture.[125]

Attitudes toward the BBC in popular culture[]

Older domestic UK audiences often refer to the BBC as "the Beeb", a nickname originally coined by Peter Sellers on The Goon Show in the 1950s, when he referred to the "Beeb Beeb Ceeb". It was then borrowed, shortened and popularised by Kenny Everett.[126] Another nickname, now less commonly used, is "Auntie", said to originate from the old-fashioned "Auntie knows best" attitude (but possibly a reference to the "aunties" and "uncles" who were presenters of children's programmes in early days)[127] in the days when John Reith, the BBC's first director general, was in charge. The two nicknames have also been used together as "Auntie Beeb",[128] and Auntie has been used in out-take programmes such as Auntie's Bloomers.[129]

Criticism and controversies[]

That BBC has faced various accusations regarding many topics: the Iraq war, politics, ethics and religion, as well as funding and staffing. It also has been involved in numerous controversies because of its different, sometimes very controversial coverage of specific news stories and programming.

2012 crisis over child abuse scandals[]

On 23 October 2012, George Entwistle, the BBC Director-General, appeared before the Parliamentary Culture, Media and Sport Committee to answer questions following revelations that Jimmy Savile had abused children on BBC property while he worked for the BBC. When asked by John Whittingdale, the Committee chairman, if the BBC's reputation for trust and integrity was in jeopardy, Entwistle stated that allegations of child abuse at the BBC were a "very, very grave matter".[130] During a Panorama investigation, the team discovered what they considered to have been a paedophile ring that may have operated for at least twenty years and possibly as long as forty years.[citation needed]

In the Panorama programme, BBC Foreign Affairs Editor, John Simpson described it as the BBC's "biggest crisis for over 50 years".[131]

In the aftermath of the Jimmy Savile scandal, Newsnight investigated the North Wales child abuse scandal. On 2 November 2012, a former resident of the Bryn Estyn children's home was reported on Newsnight claiming that a prominent, but unnamed, former Conservative politician had sexually abused him during the 1970s.[132] Rumours on twitter and other social media named the politician after The Guardian reported a possible case of mistaken identity,[133] he issued a strong denial that he was in any way involved, and stated that the allegations were wholly false and seriously defamatory. The accuser unreservedly apologised, stating that as soon as he saw a photograph of the individual he realised that he had been mistaken. The BBC also apologised.[134]

The decision to broadcast the Newsnight report, without contacting the person first, led to further criticism of the BBC, and the resignation of its Director-General, George Entwistle, on 10 November.[135][136] It was later announced that Entwistle's severance package was in excess of £1.3 million. Harriet Harman, Labour's Shadow Secretary of State for Culture, Media and Sport, declared that Entwistle had been rewarded for 'failure'.[137] Following Entwistle's resignation, Lord Patten, Chairman of the BBC Trust, called for a "thorough, radical, structural overhaul" of the organisation.[138] Former broadcaster Martin Bell called the crisis at the BBC "catastrophic" stating it would take years for the institution to recover.[139]

In March 2013, it was reported that the Police were investigating a paedophile ring within EastEnders that happened during the 1980s and 1990s.[140] This allegation turned out to be untrue.[141] A similar allegation has been made in a book by Richard Marson claiming that John Nathan-Turner, the producer of Doctor Who (and his colleague/partner), used their positions for inappropriate sexual behaviour (including assault) towards adolescent male fans of the series in the 1980s.[141][142]

A report, Respect at Work, was published at the beginning of May 2013. Human rights barrister Dinah Rose QC and her team found 37 alleged cases (by 35 people) of sexual harassment between April 2006 and November 2012.[143] According to this document, there was a "climate of anxiety and fear", senior staff accused of sexual harassment were promoted, gagging clauses prevented concerned employees speaking out, but bullying of staff by their superiors was thought to be more prevalent with senior management believed to be erratic in dealing with the issue. Current Director-General of the BBC, Tony Hall announced new measures at the time of the report's publication.[143] Rose later blamed aspects of the current broadcasting industry for incidents of bullying.[144]

See also[]

<templatestyles src="Module:Portal/styles.css"></templatestyles>

  • List of companies based in London
  • List of television programmes broadcast by the BBC
  • Stations of the BBC
  • The Green Book
  • British television
  • Early television stations
  • Gaelic broadcasting in Scotland
  • Public service broadcasting in the United Kingdom


  1. "Part 2 - The BBC Executive's Review and Assessment" (PDF). BBC Annual Report 2011/12. London, United Kingdom: BBC. 16 July 2012. p. 62. Retrieved 24 September 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  2. "What is the BBC?." BBC. Retrieved 6 January 2010. "British Broadcasting Corporation Broadcasting House, Portland Place, London, W1A 1AA."
  3. "BBC: World's largest broadcaster & Most trusted media brand". Media Newsline. Archived from the original on 5 October 2010. Retrieved 23 September 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  4. "Digital licence". Prospect. Retrieved 23 September 2010.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  5. "About the BBC – What is the BBC". BBC Online. Retrieved 23 September 2010.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  6. "BBC website: About the BBC – What is the BBC". Archived from the original on 18 July 2009. Retrieved 14 June 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  7. 7.0 7.1 Andrews, Leighton (2005). "The handbook of public affairs". SAGE. pp. 247–48. ISBN 978-0-7619-4393-8. 
  8. 8.0 8.1 8.2 "BBC World Service – Institutional – How is the World Service funded?". BBC World Service. The BBC, including World Service, operates under two constitutional documents – its Royal Charter and the Licence and Agreement. The Charter gives the Corporation legal existence, sets out its objectives and constitution, and also deals with such matters as advisory bodies. Under the Royal Charter, BBC must obtain a licence from the Home Secretary. The Licence, which is coupled with an Agreement between the Minister and the Corporation, lays down the terms and conditions under which BBC is allowed to broadcast.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  9. "BBC Annual Report & Accounts 2008/9: FINANCIAL PERFORMANCE". Archived from the original on 10 February 2010. Retrieved 12 February 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>[dead link]
  10. "TV Licensing: Legislation and policy". Retrieved 12 February 2010.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  11. "BBC Press Office: TV Licence Fee: facts & figures". Archived from the original on 1 August 2012. Retrieved 12 February 2010.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  12. Mark Sweney. [1] "BBC Worldwide agrees £121m magazine sell-off". theguardian. 16 August 2011. Retrieved 30 June 2012
  13. "BBC History – The BBC takes to the Airwaves". BBC News. http://news.bbc.co.uk/aboutbbcnews/spl/hi/history/html/default.stm. Retrieved 19 July 2007. 
  14. "BBC – The BBC Story – John Reith". BBC Online. BBC. Archived from the original on 30 September 2010. Retrieved 11 October 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  15. Western Electric was a subsidiary of AT&T and, confusingly, Thomson-Houston in the USA had its roots in the (American) General Electric Co.—even more confusingly, British Thomson-Houston is sometimes referred to as Hotpoint Electric Appliance Co., which was formed by BTH in 1921—Burndept Ltd. was later added to the list to represent the interests of smaller electrical manufacturers in the UK "Old Broadcasting Equipment and Memories – BC: Before the Corporation: compiled by Mike Chessher". Archived from the original on 8 August 2007. Retrieved 20 September 2007. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  16. "The BBC Story - John Reith". BBC. 1 January 1970. Retrieved 2013-01-01.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  17. "Key BBC Dates". BBC Press Office. Archived from the original on 22 July 2012. Retrieved 28 October 2006.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  18. 18.0 18.1 Crisell, Andrew (1997). An Introductory History of British Broadcasting. Routledge. pp. 15–16, 18–19, 22. ISBN 0-415-12802-1. 
  19. Knowles, Elizabeth, ed. (2008). "The Oxford Dictionary of Modern Quotations" (Oxford Reference Online ed.). Oxford University Press. Retrieved 11 February 2010.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  20. Firth, J. D'E; Custance, R. D. H. (2004). "Oxford Dictionary of National Biography" (Oxford Reference Online ed.). Oxford University Press. Retrieved 11 February 2010.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  21. Norman, Bruce (1984). Here's Looking at You: The Story of British Television 1908–1939. p. 99. ISBN 978-0-563-20102-1. 
  22. Graham, Russ J. (31 October 2005). "Baird: The edit that rewrote history". Archived from the original on 18 July 2006. Retrieved 11 August 2006. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  23. "Committees of Enquiry: Pilkington Committee" (PDF). 1 June 1962. p. 4. Archived from the original (PDF) on 12 October 2006. Retrieved 30 September 2006.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  24. Imogen Carter (27 September 2007). "The day we woke up to pop music on Radio 1". Daily Telegraph (London). Archived from the original on 18 October 2007. http://www.telegraph.co.uk/arts/main.jhtml?xml=/arts/2007/09/27/bvradio127.xml&page=1. Retrieved 30 September 2007. 
  25. Partridge, Rob (13 November 1971). "Radio in London". Billboard. http://books.google.co.uk/books?id=-Q8EAAAAMBAJ&pg=PA41. Retrieved 2 August 2010. 
  26. 26.0 26.1 Briggs, Asa (2000). Competition. (Reprinted. ed.). Oxford [u.a.]: Oxford Univ. Press. p. 713. ISBN 978-0-19-215964-9. 
  27. The Guestroom for Mr Cock-up Pick of the Continuity Announcers, 6 April 2000
  28. Ratings for 1978 Independent Teleweb
  29. McDonald, Sarah. "15/10/04 © Sarah McDonald, Curator Page 1 10/15/04 Hulton|Archive – History In Pictures" (PDF). Getty Images. Retrieved 28 May 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  30. Holmwood, Leigh (15 August 2007). "BBC Resources sell-off to begin". http://www.guardian.co.uk/media/2007/aug/15/bbc.television. Retrieved 28 May 2013. 
  31. 31.0 31.1 "BBC to launch new commercial subsidiary following DCMS approval". BBC Press release. 23 January 2002. Retrieved 28 May 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  32. "BBC Broadcast sell-off approved". BBC News. 22 July 2005. http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/4708749.stm. Retrieved 11 December 2008. 
  33. 33.0 33.1 "BBC announces Siemens Business Services as Single Preferred Bidder". BBC Press Office. Retrieved 4 June 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  34. 34.0 34.1 "New firm to support BBC IT". Ariel (BBC). 4 July 2011. http://www.bbc.co.uk/ariel/14014213. Retrieved 27 May 2013. 
  35. The Random House Group acquires majority shareholding in BBC Books BBC Press Office. 22 June 2006
  36. "BBC announces successful bidder for BBC Outside Broadcasts". BBC Press Office. 7 March 2008. Retrieved 28 May 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  37. "New home for BBC costume archive". BBC News. 30 March 2008. http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/7321453.stm. Retrieved 28 May 2013. 
  38. Sweney, Mark (16 August 2011). "BBC Worldwide agrees £121m magazine sell-off". The Guardian. http://www.guardian.co.uk/media/2011/aug/16/bbc-completes-magazines-sell-off. 
  39. Wells, Matt (11 January 2007). "Dyke departure minutes released". The Guardian (UK). http://www.guardian.co.uk/media/2007/jan/11/politicsandthemedia.bbc. Retrieved 22 March 2010. 
  40. "Radical reform to deliver a more focused BBC". BBC Press Office. 18 October 2007. Archived from the original on 20 October 2007. http://www.bbc.co.uk/pressoffice/pressreleases/stories/2007/10_october/18/reform.shtml. Retrieved 18 October 2007. 
  41. "Television licence fee to be frozen for the next six years". BBC News. 20 October 2010. http://www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts-11572171. Retrieved 6 October 2011. 
  42. "BBC set to cut 2000 jobs by 2017". BBC News. 6 October 2011. http://www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts-15165926. Retrieved 6 October 2011. 
  43. "BBC cuts at a glance". BBC News. 6 October 2011. http://www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts-15186116. Retrieved 6 October 2011. 
  44. "BBC cuts: in detail". Daily Telegraph. 6 October 2011. http://www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/bbc/8810868/BBC-cuts-in-detail.html. Retrieved 6 October 2011. 
  45. 45.0 45.1 45.2 Kelion, Leo. "BBC finishes Radio Times archive digitisation effort". BBC Online. Retrieved 20 January 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  46. "How the BBC is run". BBC. Archived from the original on 23 January 2009. Retrieved 28 January 2009. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  47. "Executive Board". BBC. Archived from the original on 23 February 2009. Retrieved 28 January 2009. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  48. "BBC Royal Charter and Agreement". Archived from the original on 13 October 2009. Retrieved 3 September 2009. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  49. Eldridge, John Eric Thomas; Philo, Greg (1995). Glasgow Media Group Reader: Industry, Economy, War and Politics. 2. Psychology Press. p. 48. ISBN 978-0-415-13036-3. http://books.google.com/books?id=vo4FQX4B-msC&pg=PA48. 
  50. Welch, Francis (5 April 2005). "The 'broadcast ban' on Sinn Fein". BBC News. http://news.bbc.co.uk/2/hi/4409447.stm. 
  51. BBC. "How Trustees are appointed". Archived from the original on 9 October 2009. Retrieved 2 September 2009. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  52. bbc.co.uk BBC Trust Who We Are. Retrieved 9 July 2011 19:01
  53. "BBC Executive Board". 26 July 2013. BBC. Retrieved 26 July 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  54. BBC. "About the BBC – Executive Board Biographies". Archived from the original on 13 June 2003. Retrieved 11 March 2007.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  55. 55.0 55.1 "Executive Board". About the BBC. BBC. Retrieved 18 September 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  56. "Management Board". 26 July 2013. BBC. Archived from the original on 26 July 2013. Retrieved 26 July 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  57. 57.0 57.1 57.2 57.3 57.4 57.5 bbc.co.uk About The BBC section. Retrieved 9 July 2011 18:58
  58. "BBC Operations". 29 July 2013. BBC. Retrieved 29 July 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  59. BBC, Inside the. "Senior Management BBC North". 26 July 2013. BBC. Retrieved 26 July 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  60. 60.0 60.1 "The BBC Executive's Review and Assessment" (PDF). Annual Report 2011/12. BBC. 16 July 2012. pp. 2–62. Retrieved 16 July 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  61. BSkyB. "Preliminary Results 2009" (PDF). p. 115. Retrieved 29 September 2010.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  62. ITV. "Report and Accounts 2009" (PDF). p. 120. Archived from the original (PDF) on 25 June 2008. Retrieved 14 June 2008.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  63. GCap Media. "Annual Report 2006/2007" (PDF). p. 63. Archived from the original (PDF) on 25 June 2008. Retrieved 14 June 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  64. "Blind/severely sight impaired". TV Licensing. 1 April 2000. Retrieved 15 November 2011.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  65. "Mark Thompson increases BBC budget cuts by 4%". BBC News. 14 January 2011. http://www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts-12190540. Retrieved 16 July 2012. 
  66. BBC. "Annual Report and Accounts 2004–2005" (PDF). p. 94. Retrieved 16 May 2011.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  67. Heffer, Simon (22 September 2006). "Why am I being hounded like this?". London: Telegraph. http://www.telegraph.co.uk/arts/main.jhtml?xml=/arts/2006/09/22/ftlicence22.xml. Retrieved 6 February 2008. 
  68. Johnson, Boris (26 May 2005). "I won't pay to be abused by the BBC". London: Telegraph. http://www.telegraph.co.uk/opinion/main.jhtml?xml=/opinion/2005/05/26/do2602.xml. Retrieved 6 February 2008. 
  69. "BBC bullies' shame in licence fee chaos". Daily Express (UK). 7 November 2007. http://www.dailyexpress.co.uk/posts/view/24455/BBC-bullies-shame-in-licence-fee-chaos. Retrieved 6 February 2008. 
  70. "TV Licensing". TV Licensing. 2 June 2008. Archived from the original on 7 February 2008. http://www.tvlicensing.co.uk/index.jsp. Retrieved 6 February 2008. 
  71. "Example of Licence Fee pressure group". Campaign to Abolish the Licence Fee. 2 June 2008. Archived from the original on 20 February 2008. http://www.spiderbomb.com/tv/. Retrieved 6 February 2008. 
  72. "The BBC Executive's Review and Assessment" (PDF). Annual Report 2011/12. BBC. 16 July 2012. pp. 2–65. Retrieved 16 July 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  73. BBC. "New Broadcasting House – The future". Archived from the original on 21 May 2006. Retrieved 6 July 2006. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  74. BBC. "BBC News' television output moves to new studios at Broadcasting House".<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  75. BBC. "New Broadcasting House". Archived from the original on 5 October 2009. Retrieved 16 September 2009. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  76. "BBC Television Centre up for sale". BBC News. 13 June 2011. Archived from the original on 20 July 2011. http://www.bbc.co.uk/news/uk-13746250. Retrieved 11 July 2011. 
  77. BBC News Online (31 May 2007). "BBC Salford move gets green light". http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/manchester/6708383.stm. Retrieved 31 May 2007. 
  78. "BBC North". BBC. Retrieved 11 July 2011. |first= missing |last= (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  79. "Roath Lock studios". Roathlock.com. Retrieved 29 March 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  80. "Atos Origin acquires Siemens division for €850m". Computer Weekly. 15 December 2010. http://www.computerweekly.com/news/1280094628/Atos-Origin-acquires-Siemens-division-for-850m. Retrieved 27 May 2013. 
  81. "BBC Effiicency Programme". House of Commons Public Accounts Committee. UK Parliament. 21 November 2011. Retrieved 27 May 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  82. Mari, Angelica (26 January 2012). "CIO interview: John Linwood, chief technology officer, BBC". Computer Weekly. http://www.computerweekly.com/news/2240114385/CIO-interview-John-Linwood-chief-technology-officer-BBC. Retrieved 28 May 2013. 
  83. "BBC publishes Annual Report for 2011/12". BBC Trust. 16 July 2012. Retrieved 21 September 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  84. 84.0 84.1 84.2 84.3 "Part 2 - The BBC Executive's Review and Assessment" (PDF). Annual Report 2011–12. London, United Kingdom: BBC. 16 July 2012. pp. 4–9. Retrieved 21 September 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  85. "BBC News Report". 15 March 2007. Archived from the original on 17 March 2007. http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/6453087.stm. Retrieved 15 March 2007. 
  86. "BBC Alba Freeview date unveiled". BBC News. 23 May 2011. http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-highlands-islands-13479551. Retrieved 28 July 2011. 
  87. "BBC Press Release: BBC to trial High Definition broadcasts in 2006". 8 November 2005. Retrieved 7 July 2006.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  88. Aerial warfare, John Waters, The Independent, 21 April 1997
  89. "BBC One and BBC Two to be simulcast from 27 November". BBC. 19 November 2008. Retrieved 15 November 2011.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  90. Published on Tuesday 8 February 2011 07:00 (8 February 2011). "TV licence fee not value for money – inquiry hears". Iomtoday.co.im. Retrieved 2013-01-01.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  91. "BBC World Service Annual Review 2009–2010" (PDF). Annual Review. BBC World Service. Retrieved 12 July 2011. |first= missing |last= (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  92. "How BBC World Service is run". BBC. Retrieved 12 July 2011. |first= missing |last= (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  93. Clare Harkey (13 March 2006). "BBC Thai service ends broadcasts". BBC News. Archived from the original on 18 December 2008. http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/4609860.stm. Retrieved 8 November 2008. 
  94. Middle East Times (15 March 2006). "BBC Arabic TV appoints former Al Jazeera employee as news editor". Retrieved 6 July 2006.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  95. Stuart Corke (25 October 2012). "MediaTel information for all BBC and commercial radio stations". Mediatel.co.uk. Retrieved 2013-01-01.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  96. The Radio Academy "Patrons"
  97. "This is BBC News". About BBC News (BBC). 13 September 2006. http://news.bbc.co.uk/aboutbbcnews/hi/this_is_bbc_news/default.stm. Retrieved 12 July 2011. 
  98. Cozens, Claire (8 July 2005). "BBC news ratings double". The Guardian (UK). http://media.guardian.co.uk/overnights/story/0,,1524235,00.html. Retrieved 25 December 2006. 
  99. BBC. "Statistics on BBC Webservers 7 July 2005". Archived from the original on 12 October 2006. Retrieved 13 November 2006.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  100. "Entertainment | BBC keeps web adverts on agenda". BBC News. 22 February 2007. http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/6385175.stm. Retrieved 15 November 2011. 
  101. "bbc.co.uk Commissioning". Archived from the original on 6 July 2006. Retrieved 6 July 2006. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  102. "bbc.co.uk Key Facts". Archived from the original on 24 May 2006. Retrieved 6 July 2006. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  103. Alexa. "Top English-language Sites". Retrieved 12 July 2008.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  104. Alexa. "Global Top 500 Sites". Retrieved 12 July 2008.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  105. Richard Titus (13 December 2007). "A lick of paint for the BBC homepage". BBC Internet Blog. Archived from the original on 5 February 2008. Retrieved 5 February 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  106. "BBC Press Release: BBC News opens its archives for the first time". 3 January 2006. Archived from the original on 3 September 2006. Retrieved 3 October 2006. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  107. "BBC Trust suspends BBC Jam". BBC Trust. 14 March 2007. Archived from the original on 26 January 2008. Retrieved 5 February 2008.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  108. Graf, Philip. "Department of Culture, Media and Sport: Independent Review of BBC Online, pp41-58" (PDF). Archived from the original (PDF) on 23 July 2006. Retrieved 6 July 2006. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  109. British Internet Publishers Alliance (31 May 2005). "BIPA Response to Review of the BBC's Royal Charter". Retrieved 6 July 2006.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  110. "Public value key to BBC websites". BBC News. 8 November 2004. Archived from the original on 16 June 2006. http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/tv_and_radio/3992875.stm. Retrieved 6 July 2006. 
  111. Burrell, Ian (14 August 2006). "99 per cent of the BBC archives is on the shelves. We ought to liberate it". The Independent (UK). http://news.independent.co.uk/media/article1219009.ece. Retrieved 26 April 2010. 
  112. "BBC signals an end to era of expansion" 26 February 2010. Retrieved 26 February 2010
  113. "BBC Proposes Deep Cuts in Web Site" 2 March 2010. Retrieved 2 March 2010
  114. "BBC 6 Music and Asian Network face axe in shake-up" 2 March 2010. Retrieved 2 March 2010
  115. British Broadcasting Corporation (1969) The BBC Hymn Book with Music London: Oxford University Press
  116. BBC Worldwide. "Annual Review 2001". Retrieved 14 July 2006.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  117. "Origin Publishing". Archived from the original on 31 December 2006. Retrieved 31 December 2006. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  118. Perry, George (1999). The Life of Python. London: Pavilion Books. p. 14. ISBN 1-85793-441-5. 
  119. 119.0 119.1 Perry (1999) p16
  120. "URY History". Archived from the original on 6 October 2008. Retrieved 21 November 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  121. "The BFI TV 100: 1–100". British Film Institute. 2000. Archived from the original on 23 February 2007. Retrieved 23 February 2007. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  122. [|Roach, Peter] (2011). English Pronouncing Dictionary, 18th edition. Cambridge University Press. p. vi. http://www.cambridge.org/gb/elt/catalogue/subject/project/item6669814/Cambridge-English-Pronouncing-Dictionary-18th-Edition/?site_locale=en_GB. Retrieved 6 January 2013. 
  123. "Speaking out for regional accents". BBC News. 3 March 1999. http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/289882.stm. Retrieved 26 January 2009. 
  124. "Diversity Policy". Archived from the original on 7 February 2009. Retrieved 26 January 2009. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  125. Muir, Hugh (8 October 2009). "Public service broadcasting is 'lynchpin' of British culture, says Joan Bakewell". The Guardian (London). http://www.guardian.co.uk/media/2009/oct/08/joan-bakewell-psb-james-cameron-lecture. Retrieved 25 June 2010. 
  126. Davies, Alan. "Radio Rewind: Kenny Everett". Archived from the original on 1 May 2007. Retrieved 10 May 2007.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  127. "BBC Press Release: Mark Thompson celebrates the official opening of a new state-of-the art BBC building in Hull". 21 October 2004. Archived from the original on 28 June 2006. Retrieved 6 July 2006. Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  128. "Times Online: Auntie Beeb suffers a relapse". The Times (London). 7 December 2004. http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/media/article400120.ece. Retrieved 12 February 2007. 
  129. "IMDB listing for Auntie's Big Bloomers". Retrieved 7 May 2007.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  130. Saunders, Peter (23 October 2012). "Sky News, ''BBC Chief: Savile Scandal Has Hurt Reputation'', 23 October 2012". News.sky.com. Retrieved 2013-01-01.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  131. Torin Douglas (22 October 2012). "BBC News, ''Jimmy Savile: BBC Newsnight editor steps aside over claims'', 22 October 2012". Bbc.co.uk. Retrieved 2013-01-01.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  132. Sawyer, Patrick (3 November 2012). "Call for new investigation into north Wales abuse scandal". The Daily Telegraph. Archived from the original on 6 November 2012. http://www.webcitation.org/6BxoUn5qU. Retrieved 6 November 2012. 
  133. Leigh, David, Morris, Steven and van der Zee, Bibi (8 November 2012). ""Mistaken identity" led to top Tory abuse claim". The Guardian. http://www.guardian.co.uk/uk/2012/nov/08/mistaken-identity-tory-abuse-claim. Retrieved 9 November 2012. 
  134. ""Mistaken identity" led to top Tory abuse claim". BBC News. 9 November 2012. http://www.bbc.co.uk/news/uk-20269114. Retrieved 9 November 2012. 
  135. BBC. "Daily Telegraph, ''George Entwistle quits as director general over Newsnight fiasco'', 10 November 2012". Telegraph.co.uk. Retrieved 2013-01-01.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  136. "BBC News - BBC needs 'radical overhaul', says Lord Patten". Bbc.co.uk. 1 January 1970. Retrieved 11 November 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  137. The Telegraph, Threat to Lord Patten as BBC chief George Entwistle gets £1.3m pay-off, 12 November 2012
  138. "BBC News, ''BBC needs 'radical overhaul', says Lord Patten'', 11 November 2012". Bbc.co.uk. 11 November 2012. Retrieved 2013-01-01.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  139. Hannah Furness, BBC crisis: Maria Miller tells Commons Entwistle pay-off 'tough to justify': as it happened, The Telegraph, 10 November 2012. Retrieved 14 November 2012
  140. Moon, Timor (24 March 2013). "Police Probe Paedophile Ring at BBC's EastEnders". International Business Times. http://www.ibtimes.co.uk/articles/449718/20130324/eastenders-paedophile-ring-hertfordshire-police-child-protection.htm. Retrieved 20 June 2013. 
  141. 141.0 141.1 Evans, Rebecca (31 March 2013). "Doctor Who staff 'used positions to sexually exploit young male fans of show in 1980s'". Mail Online. Retrieved 31 March 2013. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  142. Matthew Sweet "JN-T: The Life and Scandalous Times of John Nathan-Turner by Richard Marson – review", The Guardian, 22 March 2013
  143. 143.0 143.1 John Plunkett "BBC bullies 'creating climate of anxiety and fear'", guardian.co.uk, 2 May 2013
  144. Maggie Brown "BBC bullying is 'very troubling', says top lawyer", guardian.co.uk, 19 June 2013


  • Briggs, Asa. – The BBC – the First Fifty Years – Condensed version of the five-volume history by the same author. – Oxford University Press, 1985. ISBN 0-19-212971-6
  • Coulton, Barbara. – Louis MacNeice in the BBC – Writer and producer from 1941 to 1961 in the Features Department of BBC radio. – Faber & Faber, 1980. ISBN 0-571-11537-3
  • Gilder, Eric. – Mass Media Moments in the United Kingdom, the USSR and the USA. – Historical background relating to the British Broadcasting Company, Ltd, its founding companies; their transatlantic connections; General Post Office licensing system; commercial competitors from Europe before World War II and offshore during the 1960s. – "Lucian Blaga" University of Sibiu Press, Romania. 2003. ISBN 973-651-596-6
  • Milne, Alasdair. – The Memoirs of a British Broadcaster – History of the Zircon spy satellite affair, written by a former Director-General of the BBC. A series of BBC radio programmes called "The Secret Society" led to a raid by police in both England and Scotland to seize documents as part of a government censorship campaign. – Coronet, 1989. ISBN 0-340-49750-5
  • Moran, Lord. – Churchill at War 1940 to 1945: the memoirs of Churchill's doctor, with an introduction by Lord Moran's son, John, the present Lord Moran. – This diary paints an intimate portrait of Churchill by Sir Charles Wilson, his personal physician (Lord Moran), who spent the war years with the Prime Minister. In his diary, Moran recorded insights into Churchill's character, and moments when he let his guard down, including his views about the BBC being riddled with communists. – Carroll & Graf, 2002. Reissue ISBN 0-7867-1041-1
  • Parker, Derek. – Radio: the Great Years – History of BBC radio programmes from the beginning until the date of publication. Newton Abbot: David & Charles, 1977. ISBN 0-7153-7430-3
  • Spangenberg, Jochen. – The BBC in Transition. Reasons, Results and Consequences – Encompassing account of the BBC and influencing external factors until 1996. – Deutscher Universitaetsverlag. 1997. ISBN 3-8244-4227-2
  • West, W. J. – Truth Betrayed a critical assessment of the BBC, London, 1987, ISBN 0-7156-2182-3
  • Wilson, H. H. – Pressure Group – History of the political fight to introduce commercial television into the United Kingdom. – Rutgers University Press, 1961.
  • Wyver, John. – The Moving Image: An International History of Film, Television & RadioBasil Blackwell Ltd. in Association with the British Film Institute, 1989. ISBN 0-631-15529-5

Further reading[]

External links[]